GTA Paylaşımları
Türkçe GTA Bilgileri, Rehberleri

Beta (GTA 3)

 

Öncelikle 'beta' nedir, bunu hatırlayarak başlayalım. 
Beta; fonksiyonel, fakat sürüme hazır olmayan, programın test aşamasına verilen isimdir. 
GTA III'ün beta sürümünde, bugün halihazırdaki oyunda olmayan araçlar, karakterler, binalar ve benzeri birçok şey mevcut. Bu konuda bunların hepsini inceleyebilirsiniz. 

Bildiğimiz üzere, oyunun planlanan sürüm tarihinin 11 Eylül 2001 olaylarıyla çakışmasından sebep birkaç hafta ertelenmesi söz konusu. GTA III, 22 Ekim 2001'de Kuzey Amerika, 26 Ekim 2001'de ise Avrupa'da tam sürümüyle satışa sunuldu. Esas planlanan sürüm tarihinin 8 Eylül 2001 olduğu söyleniyor. Bu durumda Rockstar şirketi, oyunun içinden 11 Eylül olaylarına gönderme niteliği taşıyabilecek birçok özelliği sildi ve oyunu Ekim ayında piyasaya sürdü. Bu silinen özelliklerin arasında oyunda ikiz kuleler olarak nitelendirilen, Donald Love karakterinin gökdelenine yapılan uçaklı saldırıyı içeren görev, o dönemdeki NYPD(New York Polis Departmanı) araçlarının birebir oyuna kopyalanmış hali ve aynı dönemin birebir kopyalanmış FBI üniformaları var. 
Gelin, bunların dışında neler oyundan çıkartılmış hep birlikte inceleyelim. 




Ana Karakter: Claude

Oyunun ana karakteri Claude'un görünüşü, oyunun piyasaya sürümüne kadar sürekli değiştirildi. İlk oyun görüntülerinde oldukça detaysız bir görüntü, daha sonra biraz daha detaylı bir görüntü sunuldu. En sonunda da halihazırdaki oyundaki karakter elde edildi. 






Oyun 

Yukarıdaki Claude görüntüsünden de anlaşılacağı üzere, oyunun beta sürümü tamamen çizgi film kalitesinde planlanmış. Bu, oyunun ilk başta GTA'nın önceki sürümlerindeki gibi 2D modellerle yapılıp, oyuna 3 boyutlu bir görünüm kazandırarak işe başladıklarının bir göstergesi. 




Karakterler 

Oyundaki karakterlerin birçoğunda değişiklik söz konusu. Örneğin; Curtly adında bir karakter yaratılmış, seslendirilmiş fakat her ne olduysa oyunun içinden tamamen silinmiş. Üstelik Darkel karakterinde olduğu gibi, oyunun dosyalarından herhangi bir izine rastlamak imkansız. Tüm serilerde bulunması planlanan, kilit bir karakter olarak düşünülmüş. Fakat ne hikmetse silinmiş. 


(Darkel)

Darkel ise, 11 Eylül saldırıları yüzünden oyunun değiştirilmesi esnasında oyundan silinmiş. Fakat sokaklarda asılı film afişlerinde resmini, Portland adasındaki küçük tünelde ise 4 tane Darkel'e bir gizli paketin etrafında öylece dururken rastlamak mümkün. Oyundan silinme nedeni, yukarıda söz ettiğim gibi gökdelenleri patlatma görevini bizzat veren kişinin Darkel olması. Ayrıca Darkel, okul çocuklarıyla dolu bir otobüsü patlatmamızı rica eden bir görev de veriyor. Bu yüzden silinmesi Rockstar'ın hayrına olmuş diyebiliriz. Patlatılması beklenen otobüsün hurdasını Portland'daki hurda öğütücünün etrafında görebiliriz. 


Novy adında bir karakter de yaratılmış. Esasen Alman bir müzisyen olan Tom Novy, oyunun eski bir fragmanında "Back to the Streets" şarkısıyla ve karakteriyle oyunda yer almıştır. Fakat bilinmeyen bir nedenden ötürü Rockstar tarafından hem şarkı, hem de karakter oyundan silinmiştir. Şu anda oyun dosyaları karıştırılarak oyuna mod halinde entegre edilebilir. Söylentilere göre Head Radio'da DJ olarak planlanmış ve gidip kendisinden görev almamız mümkün olacakmış. Ama silinmiş... 


(Novy)

Beta aşamasında; 
8-Ball, "Mullan" olarak planlanmış. 
Salvatore Leone, "Frankie bu " olarak planlanmış. 
Joey Leone, "Joey Sorvino" olarak planlanmış. 
Asuka Kasen, "Kemuri" olarak planlanmış. 
Maria, leopar desenli bir kazak, siyah mini-etek giyen, takılı ve uzun saçlı olarak planlanmış. 
Toni Cipriani, esasen kahverengi bir süveterle ve daha zayıf bir görüntüyle planlanmış. 
Catalina, etekli ve taytlı olarak planlanmış. 
Misty, kırmızı bir sutyen, siyah bir mini-etek, beyaz ceket ve uzun topuklu ayakkabılı olarak planlanmış. 

Butler karakteri, İngilizce'deki anlamıyla kahya olarak planlanmış. Salvatore'un ve Donald'ın kahyası olarak düşünülen bu karakterin niçin devre dışı bırakıldığı bilinmiyor. Hala oyunun imaj dosyalarının içinde bulunuyor, fakat oyunda görünmüyor. 



(Butler)



Silahlar 

Oyunun beta sürümü, mayın içeriyormuş fakat oyundan kaldırılmış. Mayının kendisinden değil de, patlama esnasından bir görüntüye ulaşabildim. 




Beyzbol sopası, sarı-kırmızı renkte ve sapının üzerinde kırmızı bir şeritle planlanmış. Fakat oyuna o şekilde koyulmamış. 




Yayalar 

GTA Vice City'deki gibi karakterleri şifrelerle kullanabildiğimiz gibi, GTA III'de de yayaların yerine geçebilmemiz için yazılı şifreler hazırlanmış fakat kaldırılmış. (Örn: LOOKLIKELANCE, ROCKANDROLLMAN, STILLIKEDRESSINGUP) 

Yürüteçle yürüyen yaşlı yayalar yapılmış, son sürümde oyundan kaldırılmış. 
Ayrıca çocuk yayalar ve okullar yapılmış, onlar da son sürümde oyundan kaldırılmışlar. 
Polisler, esasen bıyıklı ve sakallı olarak planlanmış. İtfaiyeciler ise sarı üniforma ile planlanmış. 

En çok hoşuma giden şey ise, oyunda 'busker' denilen sokak sanatçıları planlanmış. Bilinmeyen bir nedenden ötürü bu modellemeler de silinmiş. 
 





Görevler 

Asıl planlamaya göre polislik, itfaiyecilik ve ambulans erliği gibi yan görevler yapıldığında, merkezden uzağa gidildiğinde araç radyosu kapsama alanı dışına çıkıyor ve bize yaptığımız göreve yakın bir yerde dolaşmamız için uyarı veriyor. "Lütfen Polis departmanının yakınlarında sürünüz." gibi. 

Yine asıl planlamaya göre oyun, görev çemberinin etrafına her girdiğimizde gelişigüzel görev başlamayacak halde yapılmış. Mesela Toni'den görev alınmak istenildiğinde, "Toni, annesi ile birlikte operaya gitti. Başka zaman gel!" uyarısı mevcutmuş. 




Şehir 

Yapım aşamasında, tamamlanması düşünülen şehirde daha fazla kestirme ve daha fazla yol olacak şekilde tasarlanmış. Ayrıca ara sokaklar, çıkmaz sokaklar da düşünülmüş. 
Punk Noodles'ın olduğu bölge, birkaç bank, iki heykel ve biraz yeşillik içeren küçük bir park olaramk düşünülmüş. Heykel modellemeleri hala oyunun imaj dosyasının içerisinde mevcut. 
Oyuna başladığımız yıkık Callahan köprüsü, esasen West Port köprüsü adındaymış. Ayrıca iki asmalıymış. 
Ana planlamaya göre hava alanı, Staunton adasında düşünülmüş ve Shoreside Vale'den hava alanına bağlanan birçok yol yapılmış. Callahan köprüsü en baştaki planlamada yokmuş. 

İlk aşamada düşünülen, fakat daha sonra silinen mekan ve cadde isimleri şunlar: The Towers, Sewers, Swanksville, Projects, Luigi's Place, Little Italy, Industrial Park ve Waterfront Promenade. Ayrıca Westport adında bir yer ve Callahan yerine planlanan Westport köprüsüne ait tabelalar, oyunun şu anki halinde Trenton ve Atlantic Quays bölgelerinde mevcut. 

Porter tüneli ve 8-Ball'un yerine gittiğimizde ekranda görünecek şekilde isimleri yazılmış, fakat oyundan çıkartılmış. 
Liberty City Stories oyunundaki gibi vapurlar ve vapur iskeleleri düşünülmüş, fakat köprü ve Porter tüneli varken buna ne gerek var diye düşünülüp kaldırılmış. 
Yine LCS'deki gibi Hepburn Heights bölgesindeki site evleri, beta sürümünde de inşaat halinde ve etrafı demir çitlerle örülü olarak yapılmış. 
Beta'da, Staunton'u Shoreside'a bağlayan asansörlü köprüye bağlı bir sürü yol yapılmış. Ayrıca köprünün ortasındaki asansör, beta sürümünde yapılmamış. Callahan köprüsünün Staunton çıkışından sonra kolayca Shoreside köprüsüne ulaşılabildiği için bu bağlantılı yollar da kaldırılmış. 
Şu anda Hepburn Heights bölgesindeki ağaçlar da aslında beta sürümünde yokmuş. 
Salvatore Leone'un villası ve ona bağlı patika, beta sürümünde yokmuş. 
Ayrıca Pike Creek bölgesindeki hastane de, Portland hastanesinin birebir kopyası. 




Oynanış 

Hava alanındaki uçaklar da Dodo uçakları gibi sürülebilir ve patlatılabilir olarak planlanmış. 
Patlama esnasında yayaların kol ve bacaklarını havada gezdirerek ibreti alem yaptırmak.  mümkünmüş. Fakat bu da aşırı şiddet nedeniyle kaldırılmış. PS2'de hala şifreyle yapılabildiği söyleniyor. 



Claude, beyzbol sopasıyla hızlı koşabiliyormuş. 
Online olarak çoklu oynama özelliği oyunun içinde mevcutmuş ama kapatılmış. 
Oyundaki HUD(gösterge) biçimi farklı tasarlanmış. Fotoğraftada göreceğiniz üzere para ve saat sağ üstte, sol altta ise harita ve hemen yanında can göstergesi olan uzun bir çubuk olarak tasarlanmış. Ayrıca oyunun içinde yerden alınan paraları sayan bir istatistik de mevcutmuş. 

Yazının en başında bahsettiğim gibi, oyunun grafikleri çizgi film gibiymiş. Bunun da o dönemde düşünülen SEGA Dreamcast sürümü yüzünden olduğu söyleniyor. 
Tam sürümün aksine, beta'da harita turuncu değil açık mavi renkteymiş. 

Ayrıca oyundan silinen iki soundtrack mevcut: 
Tom Novy - Back to the streets 
AC/DC - Dirty Deeds Done Dirt Cheap 




Diğer 



Oyunda ambulans erlerinin yaralılarla yaptığı konuşmalar gözükmüyor ancak dil dosyalarında mevcut olan diyaloglar şunlar: "Oldukça sağlıklısın, hadi git buradan!"/"Seni iyileştireceğim." 
Oyunda uçakla havalanma sınırı beta sürümünün aksine binaların çatılarından biraz daha aşağıda. Piyasadaki oyunda bina çatılarına ve gökdelenlerin tepelerine ulaşmayı engellemişler. 
Bazukanın dürbün görüntüsü beta sürümünde sniper ile hemen hemen aynı şekilde yapılmış. 

Ayrıca, GTA2'deki "Jesus Saves (İsa kurtarır)" adındaki kayıt simgesi beta sürümünde de yapılmış, ancak daha kapsamlı düşünülüp safehouse yapılmış. Gelişmiş beta sürümünde safehouse'lar, karakterin sahip olduğu parayla orantılı olarak daha lüks hale gelebiliyormuş. 




Evet arkadaşlar, GTA III'ün beta sürümü hakkında her şey burada. Aşağıda da birkaç ekran görüntüsü mevcut.

 
 
 
 
 


(Yazan: henry lee)




Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol